Ru  | Tj
Чӣ гуна донишҷӯёни Донишгоҳи давлатии Москва ҳаёти худро бо Тоҷикистон пайванд доданд
Чӣ гуна донишҷӯёни Донишгоҳи давлатии Москва ҳаёти худро бо Тоҷикистон пайванд доданд

Чӣ гуна донишҷӯёни Донишгоҳи давлатии Москва ҳаёти худро бо Тоҷикистон пайванд доданд

Нашр шуд

Halva.tj бо се донишҷӯи факултаи шарқшиносии Донишгоҳи давлатии Москва ба номи Ломоносов суҳбат кард, ки соли дуюм аст, ки забони тоҷикиро ҳамчун забони асосӣ меомӯзанд. Онҳо дар бораи он ки, оё омӯхтани ин забон душвор аст, оё дуруст аст, ки вожаҳои русӣ дар забони тоҷикӣ зиёданд ва муносибати атрофиён ба ихтисоси "коршиноси тоҷик" чӣ гуна аст.

Владимир, Валерия ва Николай аввалин гурӯҳе буданд, ки дар Институти кишварҳои Осиё ва Африка забони тоҷикиро ҳамчун забони асосӣ меомӯзанд. Ҳеҷ кадоме аз онҳо қаблан дар ин кишвар набуданд, аммо ҳоло Тоҷикистон объекти асосии омӯзиши онҳо шудааст.

Мо бо ҳар кадоме аз бачаҳо суол кардем, ки ҳамин саволҳоро диҳем. Онҳо ҳиссиёт ва ҳикояҳои худро дар бораи он, ки амалан танҳо донишҷӯёни тоҷик дар Русия будан чӣ гуна аст, нақл карданд.

Оё забони тоҷикӣ интихоби худи шумо буд?

Владимир: Забони тоҷикӣ интихоби бошууронаи ман буд. Азбаски ман дар асоси шартномавь таҳсил мекунам, онро худам ҳамчун забони асосии шарқӣ интихоб кардам.

Николай: Не, ин тақсимоти маҷбурӣ буд. Он вақт ман мехостам, ки баъзе забонҳои машҳуртарини шарқиро омӯзам, масалан, арабӣ ё ҷопонӣ. Вақте ки ман онҳоро нагирифтам, дар аввал чандон хурсанд набудам.

Валерия: Тоҷикӣ интихоби худам набуд. Ман худро дар шӯъбаи арабӣ медидам, аммо тақсимоти забонҳо ба тарзи дигар ба амал омад. Пас аз он ман дубора ба донишгоҳи дигар дохил шудам ва, бигӯем, ки интизориҳои хеле зиёд доштам. Ва ман аввалин ҳангомаҳоро дар ёд дорам, вақте ки ман аллакай дар байни бачаҳои гурӯҳи тоҷикӣ номбардорӣ шуда будам: ман танҳо аз курсӣ лағжида, рӯйамро бо дастҳоям пӯшондам ва фикр кардам: "Фақат  гиря накун".

Пас аз он ба ҳавлӣ баромадем ва яке аз донишҷӯён гуфт, ки ҳеҷ бадӣ нест. Бисёр одамон маро тасаллӣ доданд ва гуфтанд, ки пас аз хатми мактаб маро бо дасту пойҳоям канда хоҳанд бурд, ки забон умедбахш ва камёб аст, ҳозир ба он ниёз ҳаст.

Ман худам аллакай ором шудам, аммо ба волидонам фаҳмондан душвор буд, ки мо нисбат ба ҳамон бачаҳои чинӣ, ҷопонӣ ва арабӣ мавқеи нисбатан муфид дорем, зеро дар ин кишварҳо мутахассисон зиёданд, аммо дар Тоҷикистон мутахассисон амалан нестанд.

Оё дар давоми якуним соли таҳсил назари шумо дар бораи Тоҷикистон ва забон тағир ёфт?

Николай: Бале, он тағир ёфт, акнун ман шодам, ки забони тоҷикиро меомӯзам, на забонҳое, ки қаблан мехостам. Аллакай ба маънои аслӣ дар ду ҳафтаи аввал, табъи ман ба ҳолати мусбат иваз шуд, асосан аз он сабаб, ки худи забон хушсадо аст, забонҳои дигари шарқӣ ба назари ман шахсан ба назар намерасанд. Ғайр аз ин, мо танҳо як гурӯҳи хуб дорем!

Владимир: Муносибати ман ба забони тоҷикӣ ҳоло беҳтар шуда истодааст. Ҳангоми қабул ман аллакай дар бораи забони тоҷикӣ ва дар маҷмӯъ дар бораи фарҳанги эронизабон бисёр чизҳоро медонистам. Ман медонистам, ки тоҷикӣ аз дигар забонҳои Осиёи Марказӣ фарқ мекунад, зеро он туркӣ нест. Ҳамин тавр, аз ибтидо, ман нисбат ба забон муносибати мусбӣ доштам, дигаргуниҳои куллӣ ба амал наомада буданд.

Валерия: Ба назари ман, мо муддати тӯлоние таҳсил накардаем, то фикри якбаргро таҳия кунем, аз ин рӯ ман омода нестам ба ин савол посух гӯям. Ман воқеан умедвори сафар ба Тоҷикистон ҳастам, агар Худо хоҳад, алахусус дар шароити кунунӣ. Барои ташаккули таассуроти мукаммал ва андешаи шахсӣ дар бораи кишвар, шумо бояд боз ҳам ба он ташриф оваред.

Қисмати душвортарини омӯзиши забони тоҷикӣ барои шумо кадом аст ва кадомаш осонтар аст?

Николай: Шояд аз ҳама мушкил ин шумораи зиёди муродифҳои як калима бошад. Хуб, садои "Қ", ман онро бад мебинам (механдад - таҳрир). Ва аз он чизе, ки омӯзишро осон мекунад - мавҷудияти робитаҳои оилавии тоҷикӣ ва русӣ, аз ин сабаб бисёр қоидаҳо ҳамин тавр амал мекунанд. Аз он ҷиҳат ҳаётро хеле содда мекунад, ки аксари феълҳо аз ду калимаи дигар сохта мешаванд - кардан  ва шудан. Қобили қайд ва ки қоидаҳои оддии задаро доранд.

Владимир: Барои ман чизи аз ҳама мушкил аз ёд кардани синонимҳои калимаҳо мебошад, чунки онҳо метавонанд бе аз ҳад зиёд мебошанд ва ҳар кадоми онҳо тобиши мухталиф доранд. Ва чизи соддатарин ... Шояд мутобиқати забон. Тоҷикӣ барои ман бозии лего-ро ба хотир меорад, ки дар он шумо метавонед ҷузъиётро якҷоя кунед ва ҳар дафъае, ки шумо дар забон чизи наве пайдо мекунед, аммо зебо, ритмик ва хушсадо мебошад.

Валерия: Барои ман дарк кардани сухан душвор аст. Барои ман ин як мушкилӣ дар омӯхтани ҳама забон аст. Ман хеле ва хеле зиёд ба тарзи суханронӣ одат мекунам ва он чизеро, ки гуфта мешавад, базӯр мешунавам. Шунидан қиссаи ман нест, бо ман барои онҳо мушкил аст. Ман ҳатто дар бораи ташаккули аксент ва интонацияи дуруст ҳарф намезанам. Агар ман 13 сол инҷониб дар англисӣ наметавонистам, пас ман инҷо умуман хомӯш мемонам (механдад). Ва соддатарин чиз он аст, ки шояд мо,нисбат ба дигар донишҷӯён, вақт барои омӯзиши навиштан сарф накардем.

Мардуми атроф ба он, ки шумо тоҷикиро меомӯзед, чӣ гуна муносибат мекунанд?

Николай: Хеле муқаррарӣ, ман ҳеҷ гуна вокуниши манфиро надидаам.

Владимир: Дӯстон ва шиносонам дар аввал вақте мегӯянд, ки ман дар кадом ихтисос таҳсил мекунам, вокуниш нишон медиҳанд, зеро онҳо намедонанд, ки чӣ гуна “шарқшинос” аст. Ва он гоҳ онҳо аз худ мепурсанд, ки чаро ман забони тоҷикиро меомӯзам? Он гоҳ бояд тавзеҳ дод, ки Осиёи Марказӣ ва Тоҷикистон ҳам дар сиёсати хориҷӣ ва ҳам дар дохили Русия аҳамияти калон доранд ва одамоне лозиманд, ки мутахассисони забони тоҷикӣ, фарҳанг ва таърихи тоҷикон бошанд ва дар маҷмӯъ минтақаи Осиёи Марказиро дарк кунанд, дар Эрони ҳамсоя ё Афғонистон.
Барои ҳамин ман ҳамаашро дӯст медорам, меомӯзам. Ва ҳар дафъа пас аз ба дӯстон фаҳмонидани он ки чаро ин зарур аст, онҳо то ҳол мефаҳманд ва мегӯянд, ки ин хеле олиҷаноб ва шавқовар аст.

Валерия: Чӣ гуна муносибат кардани одамон мавзӯи дарднок аст ... Зеро ин бисёр вақт маро ранҷонд. Соли гузашта бачаҳо аз забони арабӣ дар ҳаққи мо бисёр шӯхӣ карданд. Дар хотир дорам, ки он вақт ман хеле хафа шудам, аммо баъд диққатро ба он бас кардам.

Дар ин ҳолат, мо бояд ба наздикон, дӯстон, оила эҳтиром гузорем. Ин ҷо он комилан ба рӯҳияи ман ва муносибати ман ба забон вобаста аст. Агар ба ман ҳама чиз писанд ояд: ҳама аз ман шоданд. Агар чизе ба ман маъқул нашавад, онҳо маро дастгирӣ мекунанд ва мехоҳанд, ки маро рӯҳбаланд кунанд, бигӯед, ки ҳамааш хуб мешавад.

Оё пас аз забони тоҷикӣ омӯхтани забони форсӣ осон аст? Ва кадоме аз шуморо бештар дӯст медоред?

Николай: Бале, ба осонӣ, зеро аллакай заминаи луғавӣ ва грамматикӣ мавҷуд аст. Ҳарду забон ба ман маъқуланд, дар ҷое яке бештар, дар ҷое - дигаре. Аз нуқсонҳои асосии забони форсӣ барои худам, ман системаи навиштанро қайд мекунам, ки дар он на ҳама садонокҳо навишта мешаванд, ки хондани калимаҳои ношинос ва шинохтани калимаҳои аллакай шиносро мушкил мекунад. Системаи хаттӣ инчунин омӯзиши забони форсиро ҷолибтар мекунад. Дар маҷмӯъ, ман гуфтанӣ ҳастам, ки забони форсӣ ба ман каме бештар аз ҷиҳати овоз маъқул аст.

Владимир: Аслан омӯхтани забони форсӣ пас аз забони тоҷикӣ осонтар аст, зеро мо пойгоҳ дорем ва мефаҳмем, ки муаллим ба мо чӣ мегӯяд. Ягона чизе, ки баъзан мушкилот пеш меорад, ин таркиб ва муродифҳое мебошад, ки мо ба забони тоҷикӣ дучор наомадаем. Ман ҳам тоҷикӣ ва ҳам форсиро дӯст медорам. Якчанд маротиба ман суханони афғонҳоро шунидам ва ин ба ман ҳам писанд омад. Биёед бигӯем, ки ман умуман гурӯҳи эрониро дӯст медорам.

Валерия: Бешубҳа, не. Аллакай маҷмӯи асосии калимаҳои умумии луғат мавҷуд аст, бале. Дар боқимонда- тамоман нест. Душвор аст, хусусан вақте ки сухан дар бораи навиштан ва тарҷума меравад.

Забонҳо барои ман хеле фарқ мекунанд, ман онҳоро ба якдигар шабеҳ намедонам. Маҳз тарзи навиштан, тарзи суханронӣ дар фаҳмиши ман комилан дигар аст, бинобар ин ман гуфта наметавонам, ки омӯзиши форсӣ пас аз тоҷикӣ осонтар аст. Тибқи ҳиссиёти ботинии худ, ба ман забони тоҷикӣ бештар маъқул аст, эҳтимол аз он сабаб, ки тавре ки ҳамеша ба мо гуфта мешуданд, забон аз ҳисоби ҳам калимаҳои умумӣ ва ҳам тафаккури умумӣ ба туфайли гузаштаи муштараки шӯравӣ ба русӣ наздиктар шуд. Бо ин ё он роҳ, тоҷикӣ нисбат ба форсӣ ба мо наздиктар аст, ки комилан фарқ мекунад, ба мисли як ҷаҳони ношинос, ки барои ҳама мувофиқ нест.

Оё кирили омӯзиши забонро осон мекунад?

Николай: Ба фикри ман, бале, он инчунин раванди дарккуниро содда мекунад ва ба шумо имкон медиҳад, ки забонро ҳамчун як чизи бумӣ бубинед. Гарчанде ки омӯхтани забон бо системаи навиштаи алакай ошно нисбат ба азхуд кардани забони нав каме ҷолибтар аст.

Владимир: Бале, алифбои кириллӣ омӯзиши забонро хеле осон мекунад. Дар соли аввал, дар моҳи сентябр, мо аллакай ҷумлаҳо месохтем, феълҳоро тақсим мекардем, матнҳоро мехондем ва бозгӯ мекардем ва бачаҳо аз дигар забонҳои шарқӣ (форсӣ, синологҳо, ҷопонӣ) танҳо номаҳои худро менавиштанд ва навиштани калимаҳоро меомӯхтанд.

Валерия: Бале, ин содда мекунад, зеро ба фарқ аз дигар бачаҳо, мо ду-се моҳро барои омӯхтани забони нави хаттӣ сарф накардем. Мо, чунон ки одат кардем, аз чап ба рост менависем ва ҳоҷати дубора омӯхтан нест.

Оё дуруст аст, ки дар забони тоҷикӣ вожаҳои русӣ зиёданд?

Николай: Дар асл, на он қадар зиёд, ҳадди аққал дар меъёри адабӣ. Дар даврони истиқлолият мо аз бартарияти калимаҳои русӣ дар бисёр соҳаҳо халос шудем. Баъзеҳо боқӣ монданд. Шахсан қарзҳои дӯстдоштаи ман аз забони русӣ "маршрутка" ва "братҷон" мебошанд.

Владимир: Агар мо мақолаҳоеро аз сайтҳои хабарӣ ё матнҳоро аз китоби дарсӣ хонем, вожаҳои русӣ хеле каманд. Агар мо дар Youtube видеоҳоро тамошо кунем ё ман дар кӯча нутқи тоҷикиро мешунавам, пас дар он ҷо калимаҳои медурахшиданд, масалан, "хуб" (хорошо), ё калимаҳои ҳаррӯза.

Валерия: Бале, дар аввал дидани калимаҳо ба монанди "картошка", "помидор", "остановка" хеле аҷиб ва ғайриоддӣ буд...

Шумо ба ҷуз забон, таърих ва адабиёти Тоҷикистонро меомӯзед?

Владимир: Ғайр аз забон, мо ҷуфтҳое дорем дар бораи таърихи Тоҷикистон ва ҳамзамон, Эрон ва Осиёи Марказӣ, ба мо дар бораи таърихи Шарқ низ лексияҳо хонда мешаванд. Мо инчунин фарҳанг, анъанаҳо, ҷуғрофияи Тоҷикистонро меомӯзем.

Николай: Ғайр аз фанҳои алоҳида, мо бисёр таҳқиқоти минтақавӣ мехонем, ки моро бо ин ё он соҳаи ҳаёти кишвар ошно мекунанд.

Валерия: Дар соли аввал мо этнология ва ҷуғрофияи Тоҷикистонро омӯхтем. Аз ин сол - таърих. Баъдтар адабиёти тоҷик хоҳад буд.

Ба фикри шумо, дар Русия Тоҷикистонро хуб мешиносанд?

Николай: Ман фикр мекунам он қадар зиёд нест. Шахсан ман пеш аз ба роҳи тоҷикшиносӣ баромаданам дар бораи Осиёи Марказӣ, кишварҳо, халқҳо тасаввуроти равшан надоштам. Ман фикр мекунам, ки аксари одамон чунин вазъ доранд.

Владимир: Онҳо Тоҷикистонро дар Русия хуб намедонанд. Барои чӣ? Насле ба воя расидааст, ки ба Осиёи Марказӣ чандон таваҷҷӯҳ надошта бошад, ҳарчанд ин минтақа барои кишвари мо хеле муҳим аст. Ин монеъ мешавад, ки мардум дар Русия бо фарҳанги Осиёи Марказӣ ва тоҷикон аз наздик шинос шаванд.

Валерия: Дар Русия Тоҷикистонро кам мешиносанд ва ин мавзӯи дигари баҳсҳои гарм аст. Ба андешаи ман, одамон чизҳоро аз он зовияҳое мебинанд, ки ба дидан одат кардаанд. Бисёриҳо дар ҳайрат мемонданд, агар онҳо ҳадди аққал нисфи он чизе, ки мо дар бораи Тоҷикистон аллакай медонем, медонистанд. Ва мо бояд боз бисёр чизҳоро омӯзем. Масалан, саҳми тоҷикон ва Тоҷикистон дар солҳои Ҷанги Бузурги Ватанӣ чӣ гуна буд.

Агар пас аз кушодани марзҳо ба шумо пешниҳод карда шавад, ки ба Тоҷикистон экскурсия кунед, шумо аввал ба куҷо мерафтед?

Николай: Шояд ба Душанбе. Бисёр ҷозибаҳои гуногун мавҷуданд - Қасри Президент, хиёбони Рӯдакӣ, муҷассамаи Исмоили Сомонӣ, ки яке аз бузургтарин парчамҳои ҷаҳон аст.

Владимир: Мо ҳамчун гурӯҳ кайҳо боз мехостем ба Тоҷикистон, Эрон ва Узбакистон сафар кунем. Ва дар маҷмӯъ, дар атрофи Осиёи Марказӣ сайр кунем. Вақте ки марзҳо кушода мешаванд ё агар ба мо пешниҳод кунанд, ки ба Тоҷикистон равем, ман мехостам Душанбе, пас Хуҷандро бубинам. Ман ба Помир мерафтам, то забонҳои помириро зинда бишнавам. Ман ҳам мехоҳам ба Самарқанд ва Бухоро рафта, сипас ба Эрон ташриф оварам.

Валерия: Пеш аз ҳама, ман ба пойтахт, ба Душанбе мерафтам, зеро дар фаҳмиши ман, пойтахт рамзи тамоми кишвар аст. Пас, баръакс, ман мехостам ба "Ҳиндустони" тоҷикӣ назар андозам: шаҳрҳои хурд, камаҳолӣ ва каме маълум, то ин ҳисро эҳсос кунанд, ҳарчанд, албатта, ин барои ҳар як кишвар, аз ҷумла ба Русия хос аст. Ман ҳам мехостам дар бораи Помир бигӯям, аммо тарси муайяне аз баландӣ дорам ...

Оё шумо мехоҳед, ки пас аз хатм бо забон кор кунед?

Николай: Бале, албатта. Дар аввал ман аслан намехостам бо забони шарқӣ кор кунам, аммо ба зудӣ андешаи ман дигар шуд. Варианти матлубтарини кор ба назари ман соҳаи сиёсӣ ё дипломатӣ мебошад.

Владимир: Бале, ман хоҳиши кор бо забонҳои тоҷикӣ ва форсӣ дорам, аммо на ҳамчун тарҷумон, зеро мо то ҳол на танҳо забон, балки кишвар, минтақаро дар маҷмӯъ меомӯзем. Ман мехоҳам дар як ширкати давлатӣ ё дар як муассисаи давлатӣ ё дар сохторҳои марбут ба сафорат, консулгарӣ ё диаспораҳои тоҷикӣ кор кунам.

Валерия: Шояд ман мехостам ба ҳайси муҳаррир ё копирайтер кор кунам, мақолаҳо бинависам, дар соҳаи фарҳанг ва таърих машғул шавам, бе сиёсат ва иқтисод. Шахсан ҷанбаи фарҳангӣ ба ман наздиктар аст.

Чӣ гуна забони русиро дар донишгоҳи Тоҷикистон меомӯзанд


Хабарҳои ҷолибтарин дар телеграмм-канали Halva.tj

Маводи зиёдтарро дар гурӯҳи фейсбукии Halva.tj ва саҳифаи мо дар Instagram дарёфт намоед