Ru  | Tj
"Ин як панатсея барои тиҷорат нест". Сайрам Нодиршоева дар бораи SMM дар Тоҷикистон
"Ин як панатсея барои тиҷорат нест". Сайрам Нодиршоева дар бораи SMM дар Тоҷикистон

"Ин як панатсея барои тиҷорат нест". Сайрам Нодиршоева дар бораи SMM дар Тоҷикистон

Нашр шуд

Аз соли 2017 кори менеҷери SMM дар Тоҷикистон ҳамеша дар рӯйхати талабот дар байни ҷавонон қарор дорад. Бозор аз агентиҳо ва фрилансерҳо пур мешавад, ки барои тиҷорати шумо натиҷаҳои бениҳоят зиёд пешниҳод мекунанд. Аммо чӣ гуна бояд фаҳмид, ки шумо воқеан мутахассис ҳастед, шарҳ медиҳад директори генералии Агентии контент "SubZee", мушовири маркетинг Сайрам Нодиршоева. 

SMM ин ...?


Ман фикр мекунам, ки таърифи классикӣ додан ҳеҷ маъное надорад. Ҳар касе, ки дар соҳаи маркетинг кор мекунад, ӯро мешиносад. Мехостам ба мутахассисон ва намояндагони тиҷорат расонам, ки SMM ИМКОНИЯТ барои бренд ва шунавандагони он барои дӯстони наздик шудан аст. Ин як робитаи наздик ва аз ҳама муҳим, дуҷониба аст. Ин ба шумо имкон медиҳад, ки на танҳо арзишҳои худро мубодила кунед ва ҳамфикронро пайдо кунед, балки инчунин ба рӯҳияи истеъмолкунандагон сари вақт посух диҳед ва хатогиҳои худро ислоҳ кунед. 

Бозори Тоҷикистон чӣ гуна аст? 


Нисбат ба солҳои гузашта, SMM дар Тоҷикистон ба таври назаррас пеш рафт ва такмил ёфт. Агар қаблан тиҷорат боварӣ дошт, ки ба он саҳифаҳо лозим нестанд ва мутахассисон ба фиреб машғул буданд, акнун огоҳӣ пайдо шуд. Истеҳсолкунандагон мефаҳманд, ки аксари муштариёни онҳо дар Интернет ҳастанд ва шумо бояд бо онҳо муошират кунед. 

Ба мавзӯи фиреб дахл карда, маълум аст, ки чаро ин кор анҷом дода шудааст: ҳар қадаре ки муштариён зиёдтар шаванд, саҳифа ҳамон қадар сардтар ҳисобида мешуд. Аммо алгоритмҳои шабакаҳои иҷтимоӣ ба бастани ботҳои фиребхӯрда шурӯъ карданд ва дар ниҳоят эҷоди мундариҷаи баландсифат барои ҷалби одамони зинда зарур буд. 

Инчунин тағирот дар акцент дар дарк ба вуқӯъ пайваст: ҳоло микрофлюзерҳое, ки ба мавзӯъҳои муҳим даст мезананд, хеле эътимод доранд. Маҳз бо онҳо ширкатҳои калон ҳамкориро авлотар медонанд. Дар маҷмӯъ, мо дарк мекунем, ки маркетинг дар Интернет алоқаи мукаммали таблиғотӣ нест, тавре ки муштариён бовар мекунанд ва ин танҳо як пост бо гурбаҳо нест, тавре ки «мутахассисон» бовар мекунанд. Ва ин писанд аст.

Оё муштарӣ ҳамеша ҳақ аст? 


Бешубҳа, не. Хусусан вақте ки он ба мо амр медиҳад, ки чӣ гуна бидуни дониши кофӣ дуруст кор кунем. Чунин мешавад, ки муштарӣ гумон мекунад, ки саҳифа эҷод мекунад ва пул мисли дарё равон мешавад. Мутаассифона, SMM як панацея барои тиҷорат нест. Ин як қисми алоқаи маркетингӣ аст, аммо ивази пурра нест. Ва, албатта, барои ин сарфа кардан намеарзад: фурӯш ва мундариҷаи муассир пулро талаб мекунад. 

Хатои асосии мутахассисони навкор? 


Одамон ба SMM аз касбҳои гуногун меоянд; Рӯзноманигорон, ҳуқуқшиносон ва ҳатто дипломатҳо бо он сару кор доранд. Ба назари онҳо чунин менамояд, ки ин намуди фаъолият содда аст (телефон бо камера кофист) ва барои ба даст овардани миллионҳо кӯмак мекунад. Онҳо аҳамияти дониши ибтидоии маркетингиро фаромӯш карда, ба сӯи амбразура мешитобанд. Аз ин рӯ, кори онҳо як чизи бесарусомон ва баъзан аз мантиқ холист. Таҳлили бозор барои такя кардан, стратегия, мониторинг, муошират ва фаҳмидани кӣ шунавандагони шумо вуҷуд надорад. Танҳо расмҳо ва матнҳои зебо ҳастанд, ки ба фикри онҳо фурӯшанд. Бизнес чӣ мегирад? Ҳеҷ чиз.

Аммо на танҳо шурӯъкунандагон ба хатогиҳо роҳ медиҳанд. Мушкилоти асосии менеҷерони ботаҷрибаи SMM ин надонистан ва беқурбшавии кори муштарии худ мебошад. Онҳо худро тарафдор дониста, ба фармоишгар гӯш намедиҳанд. Ҳамин тариқ, аз даст додани муошират ва дастрасӣ ба маълумоти зарурӣ дар бораи аудитория, арзишҳои ширкат, биниш ва ғ. 

Як ҳаводорро чӣ гуна бояд шинохт? 


Баъзан ман бояд танҳо таърифи маркетингро пурсам. Он дар он аст, ки онҳо месӯзанд. Аммо дар маҷмӯъ масъалаҳои мураккабтар вобаста ба механикаи кор бо рақамӣ дар маҷмӯъ вуҷуд доранд. Ин, албатта, ба мутахассисони майлдошта дахл надорад, ки дониши онҳоро нокофӣ эътироф мекунанд, аммо онҳо омодаанд омӯзанд.

Мутахассиси SMM ба чӣ малакаҳо ниёз дорад?


Тавре ки қаблан гуфта будам, пеш аз ҳама бояд дониши маркетинг бошад. Аз таҷрибаи худ мегӯям, ки як мутахассис наметавонад маркетингро дар шабакаҳои иҷтимоӣ пурра, самаранок ва самарабахш ба роҳ монад. Ин кори тамоми гурӯҳ аст: менеҷер, дизайнер, копирайтер, суратгир-видеоограф ва таҳлилгари мақсаднок. Аммо ҳамаи онҳо бояд саводнок бошанд ва омӯхтанашон осон бошад, зеро ихтисоси мо дар як ҷо намемонад ва асбобу талаботҳои нав ҳамеша пайдо мешаванд. 

SMM - оё он дар бораи рӯзгор аст ё дар бораи эҷодкорӣ?

 
Бо гузашти вақт, ҳар як кор ба як реҷаи муқаррарӣ табдил меёбад. Аз таҷриба гуфта метавонам, ки дидам, ки чӣ гуна мутахассисони эҷодкор ва меҳрубон сӯхтанд. Барои роҳ надодан ба ин, ба шумо лозим аст, ки сатрро доимо баланд бардоред, лоиҳаҳои мураккабтарро қабул кунед ва муҳимтар аз ҳама чизи навро омӯзед.

3 тасаввуроти ғалат дар бораи SMM 


1. SMM ҳамеша мефурӯшад; 
2. SMM оддӣ аст: 
3. Мутахассиси SMM касб нест.

Чӣ гуна ҷавонон метавонанд дар Тоҷикистон тиҷорати экологии худро оғоз кунанд? - таҷрибаи муассиси econation.tj


Хабарҳои ҷолибтарин дар телеграмм-канали Halva.tj

Маводи зиёдтарро дар гурӯҳи фейсбукии Halva.tj ва саҳифаи мо дар Instagram дарёфт намоед